När kan kosttillskott vara bra?

Att använda kosttillskott är populärt, dels bland de som tränar regelbundet, och bland ”vanliga människor”. Vi har kunnat läsa mycket i media om olika typer av kosttillskott under de senaste åren, och i många fall har det handlat om ganska varnande texter. Det är nämligen så att det finns en del risker med kosttillskott, särskilt om man tar för mycket av dem. Samtidigt så finns det också tillfällen där det kan vara bra att använda dessa tillskott, särskilt om man har ett tydligt mål med sin träning, eller tränar på elitnivå. Men hur ska man då använda tillskotten, och i vilka fall bör man kanske låta bli?

Kosttillskott och när det kan användas med fördel

Kosttillskott – vad är det?

Det är lika bra att börja från början – vad är egentligen kosttillskott? Kortfattat kan man säga att det är vad det låter som. Ett kosttillskott är något man äter vid sidan om sin regelbundna kost, i syfte att uppnå en särskilt effekt. För att man ska kunna kalla de kosttillskott är det också ett krav att de ämnen som finns i tillskotten också ingår i en vanlig kost. Tillskotten innehåller vanligtvis vitaminer, mineraler, fetter eller kolhydrater. En del tar dem för att de inte får i sig viktiga ämnen i sin vanliga kost. Det kan till exempel handla om vegetarianer som vill få i sig vitamin B-12 eller någon som under en period behöver extra mycket proteiner för att den tränar mer än förut.

Samtidigt som det är viktigt att en människa får i sig de näringsämnen som vi behöver för att fungera och må bra, är det för många onödigt att ta några kosttillskott. När det gäller vitaminer och mineraler är det till och med så att en person som äter en vanlig kost får i sig för mycket av dessa. Många köper ändå de ibland ganska dyra kosttillskotten, eftersom man tror att det höjer kroppens och hjärnans förmåga. Ett exempel är de sockerdrycker som säljs med marknadsföringen att de ökar koncentrationsförmågan eller energin, när de i själva verket bara innehåller ämnen som de flesta redan får i sig fullt tillräckligt av, plus socker